Plán výchovně vzdělávací činnosti ŠD při ZŠ Dobré
Základní koncepce výchovně vzdělávací práce ŠD vychází z hlavního poslání výchovy mimo vyučování, jímž je regenerace psychických i fyzických sil dětí po zátěži z vyučování. Proto vychovatelka plánuje činnost na podkladě pevně stanoveného týdenního harmonogramu zaměstnání vypracovaného s přihlédnutím k věku dětí , rozvrhu vyučování a potřebě duševní hygieny.
Hlavním úkolem , na který se činnost v ŠD soustřeďuje je hra, která děti motivuje k tvořivé činnosti , zdravé aktivitě a samostatnosti , patří k nejoblíbenější činnosti dětí. Touto formou výchovně vzdělávací práce odstraníme u dětí pocit , že jsou do činnosti nuceny, naopak posílíme jejich vědomí že se zapojily na základě svého osobního rozhodnutí, tím dětem zpříjemníme volný čas , který v ŠD tráví. Proto herní aktivity jsou nejrozšířenější formou působení ve všech složkách výchovně vzdělávací činnosti ŠD.
Dalším úkolem ,na který je práce v ŠD zaměřena je vymezení dostatečného prostoru pro denní aktivní pohyb dětí. Přednost má pohyb venku, v případě nepříznivého počasí v tělocvičně.
Do programu ŠD je ve velké míře též zařazena estetická výchova, která rozvíjí a prohlubuje estetické cítění a vkus dětí. Pracovně – technická činnost se zaměřuje na různé pracovní techniky, jak s tradičními, tak i s netradičními materiály.
ŠD se též účastní celoročních akcí pořádaných školou i organizacemi v obci.
Výchovné programy se zaměřují na tyto základní oblasti :
Výchova ke zdravému životnímu stylu
- výchova k odpovědnosti za svou osobu
- výchova k odpovědnosti za své zdraví
- výchova ke správným stravovacím návykům, pitný režim
- dodržování osobní hygieny
- posilování tělesné zdatnosti
Posilování komunikačních dovedností
- kultivace slovního a mimoslovního projevu
- rozvíjení slovní zásoby
- schopnost vyjádřit se
- schopnost naslouchat
- uplatnění se v kolektivu
- kulturní život
Odpovědnost za své chování
- řešení různých situací
- pěstování potřebných a žádoucích vědomostí, dovedností a postojů
- důvěryhodnost a pravdomluvnost
- morální kvality
- posilování schopnosti objektivně hodnotit své jednání a přijímat důsledky svého chování
Ovládání negativních citových reakcí
- vypořádat se se stresem
- řešení životních situací
- vyrovnávání se s nedostatky a neúspěchy
Poznávání sebe samého a uplatnění se ve skupině
- kladným hodnocením zvyšovat sebevědomí
- posilování pozitivního myšlení
- objektivní hodnocení činnosti každého člena
- vytváření vlastní bezpečné sociální skupiny
- temperament, postoje hodnoty
Formování životních postojů
- vytváření společensky žádoucích hodnot
- vytváření základů právního vědomí
- úcta, porozumění, tolerance
- schopnost a ochota pomoci
- vytvoření vlastního sebevědomí
- posilování schopnosti nepodléhat negativním vlivům
- prevence sociálně patologických jevů : drogy, alkohol, kouření, delikvence, virtuální drogy
šikanování, vandalismus, násilné chování, rasismus
- podobnost a odlišnost lidí
- rozdíly v prožívání, v myšlení lidí
Nacházení nových vazeb a souvztažnosti mezi již získanými poznatky z vyučování
- možnost vzájemného doplňování školního vyučování a výchovně – vzdělávací práce ŠD
- tohoto cíle dosahovat specifickými, od školního vyučování výrazněodlišnými prostředky
- přinášet nové podněty, obohacovat poznatky